- Bachelor's Degree in
- Communication Sciences with an emphasis on Journalism
- Degree to be obtained
- Bachelor's Degree in Communication Sciences with an emphasis on Journalism
- Academic degree
- Bachelor's Degree
- Duration
- 5 years
- Modality
- In-person and virtual
- Schedule:
- Daily Afternoon y Saturday session
- Career description
-
Training professional journalists with values, as well as a high ethical and scientific sense to research, analyse and direct advertising communication in different media and formats, through the application of innovative advertising techniques and strategies that guarantee the effectiveness of their messages in relation to the target audience.
- What will you learn during the program?
-
It offers the acquisition of essential skills and knowledge to become a journalist of excellence.
It is learned about journalistic ethics, writing, research, multimedia content production and integrate internships in laboratories and at the UMG Radio station, which is equipped with the latest technologies.
Gallery
AdmissionProfile
The applicant to the Bachelor's Degree in Communication Sciences with Emphasis in Journalism must have an inclination for inquiry and critical analysis of social reality, showing interest in current events at the local, national and international levels. It is essential to have clear writing and oral expression skills, as well as the ability to adapt to diverse environments and technological media.
Graduate'sProfile
Is capable of researching, analyzing, interpreting and producing with a high ethical spirit, the different forms by which the different mass media such as radio, television, newspapers and magazines broadcast interviews, reports, news, commentaries, editorials, documentaries, chronicles among others.
Career Opportunities
Director, management consultant, researcher, strategic analyst, project planner and coordinator, director of media and social communication companies. Publisher, reporter, editor, editorialist, correspondent, editor-in-chief, news editor, public relations officer.
Curriculum
1° Ciclo | GÉNEROS PERIODÍSTICOS I | LENGUAJE I | REDACCIÓN Y ESTILO | TÉCNICAS DE ESTUDIO E INVESTIGACIÓN | TEORÍA GENERAL DE LA COMUNICACIÓN |
---|---|---|---|---|---|
2° Ciclo | GÉNEROS PERIODÍSTICOS II | HISTORIA DE GUATEMALA | INTRODUCCIÓN A LA SEMIOLOGÍA | LENGUAJE II | METODOLOGÍA DE LA COMUNICACIÓN |
3° Ciclo | ADMINISTRACIÓN DE EMPRESAS | EL PERIODÍSMO GUATEMALTECO | EXPRESIÓN GRÁFICA Y DIAGRAMACIÓN | LEGISLACIÓN DE LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN SOCIAL | REDACCIÓN PERIODÍSTICA |
4° Ciclo | FOTOGRAFÍA PERIODÍSTICA I | LITERATURA GUATEMALTECA | REDACCIÓN RADIOFÓNICA Y TELEVISIVA | SOCIOLOGÍA Y ANTROPOLOGÍA GENERAL | TEORÍA E HISTORIA DEL ARTE |
5° Ciclo | ESTADÍSTICA | LITERATURA HISPANOAMERICANA | RELACIONES PÚBLICAS | TALLER DE FOTOGRAFÍA DOCUMENTAL | TALLER INTEGRADO: RADIO REVISTA |
6° Ciclo | DESARROLLO HUMANO Y PROFESIONAL | LOCUCIÓN, MODULACIÓN Y RESONANCIA | PRÁCTICA PERIODÍSTICA | SEMINARIO I: DISCURSO Y TÉCNICAS PARA HABLAR EN PÚBLICO | TALLER: CREACIÓN Y MANEJO DE FUENTES DE INFORMACIÓN |
7° Ciclo | ADMINISTRACIÓN DE LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN | EPISTEMOLOGÍA DE LA COMUNICACIÓN | PSICOLOGÍA DE LA COMUNICACIÓN | TECNOLOGÍA DE LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN | TEORÍA GENERAL DE LA IMÁGEN |
8° Ciclo | ANÁLISIS DE INVESTIGACIÓN DE LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN | COMUNICACIÓN PARA EL DESARROLLO | OPINIÓN PÚBLICA | PERIODÍSMO INVESTIGATIVO | SEMINARIO II: DESARROLLO DE PROYECTOS DE COM. SOCIAL |
9° Ciclo | ANÁLISIS E INVESTIGACIÓN DE TEXTOS | ECOLOGÍA DE LA COMUNICACIÓN | HISTORIA DE LAS IDEAS CONTEMPORÁNEAS | RELACIONES INTERNACIONALES | TRABAJO DE ANTEPROYECTO DE GRADUACIÓN |
10° Ciclo | COMUNICACIÓN ETNOLINGÜÍSTICA | DERECHO A LA INVESTIGACIÓN Y A LA COMUNICACIÓN | ÉTICA Y DEONTOLOGÍA DE LA COMUNICACIÓN | SEMINARIO III: ESTRATE. DE COM. SOC. EN LA GES. DE PROYECTOS | TRABAJO DE INVESTIGACIÓN PARA LA GRADUACIÓN |